DESCRIPTION
The Judgement of Solomon is a biblical tale from 1 Kings 3:16-28. It tells the story of two women who came to the King with two young babies- one alive and one dead. Both claimed that the living child was their own and that the other woman was only pretending to be the mother of the surviving infant. Solomon, using the wisdom of God, lays a trap for the women. He orders his soldier to cut the living baby in two so that both mothers could have half each. The real mother cried out ‘Please Lord, give her the live child. Do not kill him!” whilst the liar exclaimed “It shall be neither mine nor yours- divide it.” Thus it becomes clear which of the women has true maternal love for and a protective instinct towards the living the child, allowing Solomon to determine which mother the newborn belongs to. This painting depicts the moment of action when the soldier has raised his sword to slay the baby. The boy’s real mother kneels on the floor begging Solomon, who stands in the centre of the scene, to spare the child’s life. On the floor in front of her the already dead infant is laid on a swaddling cloth- a stark reminder of the possible fate of the other child who is sitting dynamically in the false-mother’s arms. Surrounding the main protagonists are councillors, soldiers and women of the court. They all appear animated and in discussion, no-one quite sure of how the King intends to solve the problem, or perhaps horrified that he has demanded the death of the living infant. One councillor in particular, to the left of Solomon stands with his hands outstretched; a gesture denoting bewilderment and uncertainty. He is clearly an old gentleman and his long white beard ought to signify his wisdom. This is strongly contrasted with the young and vigorous King who, despite his age, shows himself to be the wiser man; something he celebrates as a consequence of his relationship with God. The crowd of people depicted in the scene are important because the Bible decrees that after this event Solomon’s reputation grew greatly; there were many witnesses available to see his good-sense and insight. Prince Albert (1819-1861) had a great appreciation of early German art, and was significantly interested in acquiring these works for the Royal Collection. By 1846 Prince Albert already owned a number of Cranach paintings and a further indication of his admiration for the artist is shown through the acquisition of the present work, which was given to the Prince by his wife Queen Victoria as a gift in August 1860.
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https://www.rct.uk/collection/406032/the-judgement-of-solomon
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LE JUGEMENT DE SALOMON | Signé et daté 1519
DESCRIPTION
Le Jugement de Salomon est un conte biblique tiré de 1 Rois 3 : 16-28. Il raconte l'histoire de deux femmes qui sont venues voir le roi avec deux jeunes bébés, un vivant et un mort. Toutes deux affirmèrent que l'enfant vivant était le leur et que l'autre femme faisait seulement semblant d'être la mère de l'enfant survivant. Salomon, utilisant la sagesse de Dieu, tend un piège aux femmes. Il ordonne à son soldat de couper le bébé vivant en deux pour que les deux mères puissent en avoir chacune la moitié. La vraie mère a crié : « S’il te plaît, Seigneur, donne-lui l’enfant vivant. Ne le tue pas!" tandis que le menteur s'écria: "Ce ne sera ni à moi ni à vous - partagez-le." Ainsi, il devient clair laquelle des femmes a un véritable amour maternel et un instinct de protection envers l'enfant vivant, permettant à Salomon de déterminer à quelle mère appartient le nouveau-né. Ce tableau représente le moment de l'action où le soldat a levé son épée pour tuer le bébé. La vraie mère du garçon s’agenouille sur le sol, suppliant Salomon, qui se tient au centre de la scène, d’épargner la vie de l’enfant. Sur le sol devant elle, l'enfant déjà mort est étendu sur un lange - un rappel brutal du sort possible de l'autre enfant qui est assis dynamiquement dans les bras de la fausse-mère. Autour des principaux protagonistes se trouvent des conseillers, des soldats et des femmes de la cour. Ils semblent tous animés et en discussion, aucun n'est vraiment sûr de la manière dont le roi compte résoudre le problème, ni peut-être horrifié d'avoir exigé la mort de l'enfant vivant. Un conseiller en particulier, à gauche de Salomon, se tient les mains tendues ; un geste dénotant la perplexité et l'incertitude. Il s'agit clairement d'un vieux gentleman et sa longue barbe blanche devrait signifier sa sagesse. Cela contraste fortement avec le roi jeune et vigoureux qui, malgré son âge, se révèle l'homme le plus sage ; quelque chose qu'il célèbre en raison de sa relation avec Dieu. La foule représentée dans la scène est importante car la Bible déclare qu’après cet événement, la réputation de Salomon grandit considérablement ; de nombreux témoins étaient disponibles pour témoigner de son bon sens et de sa perspicacité. Le prince Albert (1819-1861) appréciait beaucoup l'art allemand ancien et était très intéressé par l'acquisition de ces œuvres pour la collection royale. En 1846, le prince Albert possédait déjà un certain nombre de tableaux de Cranach et une autre preuve de son admiration pour l'artiste se manifeste dans l'acquisition de l'œuvre actuelle, qui fut offerte au prince par son épouse, la reine Victoria, en cadeau en août 1860.
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https://www.rct.uk/collection/406032/the-judgement-of-solomon
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